onsdag 24 augusti 2011

Marmelad...


Bild: privat.

Av skogens och trädgårdens bär har det blivit flera olika marmeladvarianter denna höst.
Det känns lite inne och trendigt att sylta, safta och marmelada igen. Trotts att jag brukar göra det varje år så känns det som att omgivningen accepterar det hemmagjorda mer nu än tidigare. Dessutom fick jag hjälp av min stora tjej (7år) med etiketten. Det är kul med personliga etiketter på det hemmagjorda tycker jag.

Jag hittade receptet hos bloggen: Chokladsockerkaka

Plommonmarmelad:
750 g plommon
500 g råsocker
½ citron, saften
1 tsk vaniljpulver
2 msk mörk rom

Gör såhär:
Skölj och kärna ur plommonen och gör kvartar av dom. Låt koka upp tillsammans med sockret & citronsaften och sedan sjuda på lågvärme ca 20-25minuter. Ta av värmen och tillsätt vaniljen samt rom. Låt koka ytterligare 5minuter. Häll sedan upp på väl rengjorda burkar.

Tips: Gör hallongrottor och byt ut hallonen mot marmeladen, sjukt gott!!


1 kommentar:

  1. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvaraRadera