onsdag 3 augusti 2011

Glass, frappe... plus massa lek...

Jag njuter av mina sista semesterdagar. Det har varit fantastiskt väder och väldigt varmt men vem klagar? Jag njuter och försöker ta vara på all tid så gott det går. Har fotat massa roliga maträtter och annat skoj så bilder kommer allt eftersom. Idag ville barnen helst hålla sig i skuggan så vi spenderade förmiddagen med att bygga tågbanan på framsidan, vi har massa briotåg både ifrån mig och ifrån min man från när vi var små, barnen tycker det är jättekul.



Lyx till barnen:

Jag köpte söta formar ifrån House Doctor och nu går vår soda stream varm, för vilket barn kan motstå hemgjord cola calippo eller fantaglass? Vi gjorde också en juice variant som vi vuxna tyckte var god.

Busenkelt och något som barnen kan vara med och göra själva.



Lyx till vuxna:

Jag är en kaffe sucker och eftersom vi spenderar sommaren hemma så gäller det att plocka recept ifrån livsnjutarlistan, för visst ska man njuta på semestern även fast man inte är utomlands. Sagt och gjort, Frappe stod på listan, en riktig favorit här hemma och den hemmagjorda smakar lika gott som i Grekland.

1dl kallt kaffe, ställ det gärna i kylen så att det verkligen är jättekallt.
1/2 dl mjölk
1 dl vispad grädde
2 msk vaniljglass
1 nypa socker
1 nypa äkta vaniljsocker

Börja med att vispa grädden tjock, ställ åt sidan. Vispa sedan kaffet med elvisp så att det bildas skum. Blanda sedan alla ingredienser och toppa med massvis med is. NJUT!!!

2 kommentarer:

  1. Hej! Vill bara säga att din blogg är fantastisk. Försökte maila dig på gmail-adressen du anger men det gick inte! Hoppas du aldrig slutar blogga :) /Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!! Vilka snälla ord, tack så hemskt mycket. Ang mail adressen så hade tryckfelsnisse letat sig fram, det är åtgärdat nu om du fortfarande vill maila mig.

    SvaraRadera