söndag 3 juli 2011

Sötad tand...



Jag är barnsligt förtjust i goda efterrätter. Inte så att jag bakar varje dag men när vi har gäster eller ska fira något så brukar det bli något sött till kaffet. Jag gillar också att testa nya recept och experimentera med just desserter. I helgen var min mamma på besök och jag överaskade henne med en middag. Det blev fritata med lufttorkad skinka, lyxig sallad med massa gott och så till efterrätt.. inkokta päron med kladdkakka och glass. Glömde bort att fota så bilderna är ifrån gårdagens rest-efterrätt.

Inkokta päron med kladdkaka:
2st päron
2dl Madeira
1tsk kardemumma kärnor

Skala och ansa päronen och dela i halvor, stöt kardemumman i en mortell. Koka päronen tillsammans med Madeiran och kardemumman i ca 10minuter på låg värme. Du behöver inte köka någon speciell madeira när du ska koka den, jag köpte Vintry's Madeira Fine (nr 7882).
Ställ åt sidan och låt svalna.

Kladdkakan.
2st ägg
2dl socker
2.5dl vetemjöl
100g smör
2.5msk kakao
1 tsk äkta vaniljsocker
1 udd salt

Smält smöret och rör ihop med resten av ingredienserna Rör så att kakan precis går ihop, det är då den blir som godast. Smörj en form, lägg päronen med ovansidan nedåt, häll på kladdkakssmeten och grädda i ugn i ca 20minuter i 180grader. Jag gjorde dubbel satts kladdkakssmet så att barnen fick en egen kaka utan vinkokta päron. kladdkakorna serverades med vaniljglass. Denna kaka blev en riktig smakupplevelse, päron och kladdkaka gifter sig riktigt bra, viktigt att inte glömma bort saltet i kladdkakan då det ger en extra touch på det hela.
Orginalreceptet kommer ifrån DN.se men jag hittar inte recepet nu.


Bilder: privata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar