lördag 9 juli 2011

ost...

Det är något speciellt med ost.... en krämig chevre på getost som smälter i munnen eller en sträv St Agur som får smaklökarna att dansa salsa. Alla har de något som tilltalar olika personer, det är det som är tjusningen med ost tycker jag. Jag lånade en ostbok på biblioteket innan semestern som jag nu läser. Jag tycker det är lika roligt att laga mat, äta mat som att läsa om mat, så faktaböcker som den nedan hamnar ofta på nattduksbordet. Det känns som en lyx att nu själv kunna välja lektyr. Detta efter Kotlers marknadsföringsbok a 1100sidor, eller ännu värre den ofattbart konstigt skriva projektledarboken som jag tvingades genomlida och som klassen under en lektion konstaterat att ingen kan ha korrekturläst.

Till gårdagens ostfrossa så hade jag gjort i ordning lite olika tillbehör. Det nyaste som jag verkligen rekommenderar och själv tycker är gott till ost är smaksatta balsamvinäger. Igår hade vi den lite söta och otroligt goda tranbärsbalsamvinägern och en lite mer balanserad vinäger gjord på dadlar. Testa att doppa osten i balsamvinägern och ta en bit serrano eller prosciutto till, makalöst gott.

Nu måste jag bara komma på rätter att använda osten som blev över till..



Osten:
Saint albray - Frankrike - Ko
La Tur - Italien -Ko, får och get
Chevre - Frankrike - Get
Saint Agur - Frankrike - Ko
Pecorino med tryffel - Italien - Får
Tallegio med tryffel - Italien -Ko
Brieost - hong (hittade ingen annan brie när jag upptäckte att jag glömt brie).

Tillbehör:
Päronkompott
Katalansk fikonboll
Fikonmarmelad
Gröna Oliver

Vinäger:
Dadelbalsamvinäger
Tranbärsbalsamvinäger

Chark:
Coppa
Prusciutto





Bilder: privata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar