onsdag 27 april 2011

En vän till mitt rostiga torn.

För två veckor sedan kom det en specialleverans ifrån Anette med vackra rosengården i Bergslagen. Tre rosor som jag länge suktat och längtat efter. Först två rosa honungsrosor, de är väldigt vackra och ska få klä in någon av ingångarna till rosengården är det tänkt.
Med i leveransen var också en ros jag jättelänge velat ha, nämligen Mme Sancy de Parabére en klätterros ifrån boursault familjen som är nästintill tagglös. Rosgruppen boursault är en gammal kulturros som odlas i väldigt liten utsträckning i svergie. Den är härdig till zon 4 så det borde fungera bra här hos mig i zon 2-3. Alla tre rosor är rotäkta vilket jag föredrar då jag anser att de rosor som växer på egen rot är mer härdiga och motståndskraftiga mot sjukdommar.
Boursault rosorna blommar också tidigare än andra rosor så jag tänkte att den skulle få en klematis som sällskap, vad passar tycker ni? Funderar på nästintill svarta Black Prince.


Funderar på att ha rostornet intill husväggsrabbaten istället också för att ge rosen ett mer optimalt läge.






Bilder: privata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar