måndag 2 augusti 2010

Rostigt till rabatten...

Idag kom min spaljé och jag är så nöjd. Jag vill ha en krona i en av våra rabatter både som dekoration och blickfång. Spaljén är 2meter hög och jag har tänkt att en klematis ska få klättra i eller runt den. Planering av "spaljé" rabatten (som jag kallar den) håller på för fullt och jag ritar och ritar. Planerar ni också innan ni börjar gräva? eller gör ni planeringen under tiden ni gör iordning rabatten? rabatten jag planerar är 7meter lång och 2meter som smalast och 3meter som bredast, det blir nästan 17.5kvm så det gäller att tänka till med höjderna på olika växter så det blir proportionerligt och harmoniskt. Jag behöver hjälp med olika grässorter, både högre och lite lägre som bildar fina ruggar och där axen står upp och inte ligger ned så fort det regnat eller blåser lite. Ni får gärna ge tips.




Bilder: privata.

11 kommentarer:

  1. Fin spaljé! När det gäller gräs har jag inga direkta problem med att de lägger sig. Jag gillar de japanska gräsen, t ex miscanthus "Ferner osten" med röda vippor. Gillar också tuvrör som är lite mer upprätta och inte så vida. Ett lägre fint gräs är japanska blodgräset "Red Baron"

    När det gäller nya rabatter gör jag väldigt olika. Ibland planerar jag väldigt och ibland börjar jag bara gräva. Oftast blir det inte precis som jag planerat ändå...

    kram louise

    SvaraRadera
  2. Har väldigt få "grejer" i trädgården - men rostigt, yes!

    Planerar alltid, men gör inte alltid som planerat. Försöker "lyssna" på vad växterna och trädgården vill när jag står där med dem och ibland vill de något annat än jag.

    När det gäller gräs kan jag tyvärr inte hjälpa dig - behöver själv hjälp. Har testat mång olika grässorter men ännu har det inte klickat.

    SvaraRadera
  3. Jag igen... Alltså jag är inte så bra på det här med bloggdesign. Hur lägger du in listorna på
    t ex "mina rosor" som du har längst upp? Jag har ju också blogspot men fattar inte hur man gör...

    kram louise

    SvaraRadera
  4. Mmm, rostigt är SÅ fint och SÅ rätt just nu.
    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera