onsdag 19 augusti 2009

Rosengården...

Jag tänkte berätta lite om vår planerade rosenträdgård.
Först lite historik så ni vet vilka förutsättningar vi har. Vårt hus byggdes 2008 och det ingick finplanering av tomten, dvs stenläggning på framsidan, en häck på framsidan, en rönn och så gräsmatta på hela tomten.
Vår trädgård är ganska stor (1026kvm) och första året byggde vi altan, planterade fruktträd, ett silverpäron, lite hallon (som dog), vinbär, krusbär, amerikanska blåbär, satte häck mot ena grannen och så gjorde jag några planteringar bland annat med rosor.
Nu i sommar så har vi satt mer häck, byggt lekstuga och gjort klart den, byggt grind mellan huset och carporten, och så har vi gjort en grönsaksodling med pallkragar som är målade i falurödfärg. Vi har planterat en himla massa rosor också (kanske 50).
Fast vi hunnit med massvis i trädgården så känns den fortfarande väldigt ung och vi har massa arbete kvar innan vi är klara med den visson vi försöker skapa. Efter ett besök hos Nettan och Rosengården i Bergslagen så ville vi försöka skapa något liknande fast i lite mindre format. En avgränsning från resten av trädgården, en liten oas av rosor och i rosengården så klart en pergola.

Rosengård är i planeringsstadiet och kommer bestå av tre områden där perennerna kommer ha olika färger. Ett svart, ett vitt/silvrigt och så ett rött eller kanske lila, har inte riktigt bestämt mig. Vi kommer börja gräva nästa vår. Vår jord består av Lera, lera och mer lera.
Tanken är att bersån skall omges av två land med vita rosor, vita klematis och så perenner i vitt, lime och silver. Det kommer blir lammöron, silvermarton, solhatt coconut lime, rosenstav och så vita höstanemoner.
Området brevid kommer bestå av sex planteringar med samanlagt 18rosor i rosa, rött och lila. Perennerna skall gå i svart i detta område. Jag hade tänkt mig, svarta violer, aklejor, stockrosor och lite iris, kanske något gräs eller liten touch med rosa ifall det blir för mycket svart.
För att rama in själva rosengården så skall vi ha en rosengång som kommer bli tretton meter lång och som skall ha stolpar som går över för att klätterrosor skall kunna klänga. Perennerna här vill jag skall gå i rött eller rosa men jag är osäker. Jag funderar på grönbladig alunrot som blommar med röda blommor och till det röd astillbe, blodtopp och solhatt men jag är inte säker ännu så jag får fundera vidare.
Sammanlagt så kommer det få plats ca 70 rosor i rosengården. Jag har en skiss och sitter mycket och försöker tänka ut hur själva placeringen skall vara, vem skall sitta brevid vem? det blir nästan som en bordsplacering inför tex ett bröllop, ja är man rosnörd så är man...

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vad kul att du tycker om min rosblog, och det är klart du får länka till mig. Det kan tänkas att det kan bli tvärtom med...
    Jaså, du har varit och hälsat på hos Noranettan. Ett spännande möte kan ju tro!
    Ha det bra så länge!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul att göra referenser mellan trädgårdslivet och människans rutiner och händelser :D

    Ha det bra

    /Marit

    SvaraRadera
  3. Självklart får du länka till mig! Med spänning kommer jag att följa utvecklingen av din rosengård. Jag är också bekant med Anette och har besökt hennes trädgård. Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hej igen Nina, jag hade missat att lägga ut en bild på Sofies ros 'Leonardo da Vinci' i hennes blogginlägg, den ser nästan ut som en pion, fantastisk! Googla eller kolla inlägget vid tillfälle :D

    Ha det bra, nu är det sängdags för fru Thorin.

    /Marit

    SvaraRadera