onsdag 19 augusti 2009

I helgen besökte jag löta....

Löta är ett mecka för rosnördar som jag :-). I helgen åkte jag dit med min mamma och min äldsta dotter. På löta mötte vi upp två roskompisar till mig och upp och ned längst rosodlingarna gick vi i hela 4timmar. Löta har ungefär 450sorters rosor. Läs mer på deras hemsida.

Med hem följde endast två rosor vilket är "bra" för att vara mig :-). Prairie Joy och Alida Lovett.
Plus en enorm lövkorg. Jag gillar blommor på altanen och tänkte testa att övervintra Prairie Joy i lövkorgen. 2.5säckar jord gick det åt plus lecia i botten. Prairie Joy är en kanadensisk ros som är härdig till zon 5, den blir ca 150cm. Alida Lovett som också följde med hem är en storblommig klätterros som blir ca 2.5-3meter och är härdig till zon 3. Jag är nog inte unik som faller för rosorna när de blommar och Alida Lovett hade ett fåtal knoppar så bild på rosen kommer.


Bilder: privata.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar